Jakie błędy najczęściej popełniamy na naszej drodze do osiągnięcia szczęścia w pracy? Oto trzy sztandarowe mity, w które wierzy większość z nas:
1. Wyższe wynagrodzenie nas uszczęśliwia
Nic bardziej mylnego. Okazuje się, że nasze wyobrażenie o tym, jak wysoka pensja by nas satysfakcjonowała jest mocno uzależnione od tego ile pieniędzy wydają ludzie w naszym otoczeniu. Badanie psychologa dr Ronalda Riggio pokazało, że nawet jeśli otrzymamy wymarzoną kwotę, nie będziemy zadowoleni, jeśli w naszym środowisku znajdzie się ktoś, kto zarabia więcej. Poza tym nasze szczęście rośnie wprost proporcjonalnie do wysokości wypłaty tylko do momentu, gdy zarabiamy wystarczająco, by bezstresowo zaspokajać swoje potrzeby i wydatki. Wyższe pieniądze nie mają już wpływu na nasze zadowolenie.
2. Dłuższe urlopy ? to czego nam trzeba
Błędnie upatrujemy szczęścia w ucieczce na wakacje, ponieważ więcej czasu poza pracą może się sprawdzić tylko wtedy, gdy naprawdę jej nie cierpisz. To niestety tylko chwilowo załatwia sprawę, a powrót z długiego urlopu do pracy, której nienawidzimy na pewno nie polepszy naszego nastawienia. Takie ?oderwanie się? na chwilę przyniesie nam korzyści tylko w przypadku, gdy choć trochę lubimy to, co robimy i nie uważamy naszej pracy za beznadziejną. Wakacje pozwolą nam wtedy naładować baterie i wrócić ze świeżym entuzjazmem. Jeśli jednak o perspektywie długiego urlopu myślisz, jak o gwiazdce z nieba ? może czas zastanowić się nad obraniem nieco innej ścieżki kariery zawodowej?
3. Awans wymarzony
Badacze Wendy Boswell, John Boundreau i Jan Tichy przekonują, że nie istnieje znacząca zależność pomiędzy zmianą stanowiska, a ogólnym poziomem naszego zadowolenia z pracy. Sprawdzili to obserwując przez pięć lat reakcje kilku wysokiej rangi menadżerów. Okazało się, że ani awans, ani zmiana pracy nie dały im ? na dłuższą metę- większego szczęścia. Ich chwilowa fascynacja nowymi wyzwaniami z reguły gasła po około roku. Ciekawe jest jednak to, że poziom zadowolenia ?nieznacznie, ale jednak ? wzrósł u tych menadżerów, którzy pozostali na swoich dotychczasowych stanowiskach.
Okazuje się również, że dla wielu z nas wcale nie materialne aspekty pracy są dla większości z nas najważniejsze. Zatem co – skoro nie awans, dłuższe wakacje i wyższa pensja – mogą nas zadowolić? Oto trzy faktycznie uszczęśliwiające nas aspekty pracy:
1. Dążenie do wyznaczanych sobie osiągalnych celów, wyzwania i poszerzanie swoich umiejętności są kluczem do zawodowego sukcesu, czyli zadowolenia z pracy – przekonuje Psycholog Sonja Lyubomirski, autorka książki ?The How of Happiness?. Wszystko to przydaje sensu i rytmu naszej codzienności oraz stwarza okazję do nowych wyzwań. Poczucie, że nie stoimy w miejscu, ale ciągle pracujemy nad sobą zdobywając nowe talenty ? to najbardziej nas uszczęśliwia.
2. Nawiązywanie szczerych przyjaźni to kolejny składnik przepisu na zadowolenie z pracy. Nie chodzi o to, by ?kumplować? się dosłownie ze wszystkimi ? wystarczy kilku przyjaciół od serca, którzy zawsze zdołają poprawić nam nastrój ? przekonuje badacz Michelle Gielan. Bądź, co bądź w pracy spędzamy dużą część dnia, więc warto zadbać o dobre relacje z resztą załogi. Przy okazji może to wpłynąć pozytywnie także na nasze życie prywatne.
3. Poczucie, że nasza praca ma znaczenie jest naprawdę bardzo podbudowujące. Psycholog Shawn Achor jest zdania, że musimy uznać naszą pracę za sensowną i istotną byśmy czuli się w niej dobrze. Dokończ teraz zdanie: ?Moja praca jest dla mnie niezwykle ważna, bo?..?
Masz tam wspaniałych przyjaciół, zapewnia byt twojej rodzinie, daje ci okazję do nowych wyzwań ?- to tylko przykłady odpowiedzi, które powinny przekonać Cię, że jesteś w dobrym miejscu.
Przestańmy wierzyć w mity powtarzane przez tych, którzy kierując się nimi prawdopodobnie nadal są niezadowoleni. Skupmy się na tym, by znaleźć swój własny przepis na szczęście w pracy ? a raczej nie będzie to podwojona pensja.