Pierwsze problemy w zarządzaniu zespołem
Nowi szefowie, z powodu swoich słabości oraz braku pewności siebie, często wpadają w jedną z dwóch pułapek. Poniżej opisałem dwa najpopularniejsze problemy w zarządzaniu zespołem.
Brak odwagi, aby usiąść za sterami, objawia się tym, że ciągle pracujemy tak jak do tej pory. Staramy się pogodzić nowe obowiązki ze starymi. Nie aktualizujemy naszych relacji z ludźmi. Poświęcamy nasz czas i siłę na robienie pracy, która należy do naszych pracowników, a nie skupiamy się na długoterminowej strategii i zarządzaniu.
Nie możemy udawać, że wszystko jest po staremu, ponieważ nie jest. Awansowałeś na stanowisko, które jest potrzebne w firmie. Dopóki nie zaakceptujesz faktu, że Twoja praca i relacje się zmieniły, nie będziesz mógł efektywnie pomagać (zarządzać) swoim ludziom, a Twoi szefowie nie będą mogli polegać na Tobie.
Kolejny problem w zarządzaniu zespołem, to strach przed utratą kontroli. Prowadzi on do ciągłego demonstrowania swojej pozycji oraz złego traktowania innych. Zapominamy wtedy, że ludzie to nie roboty, ale osoby ze swoim własnym życiem, rodziną, celami i marzeniami. Naszą niepewność siebie staramy się ukryć za maską wygórowanych ambicji i ślepego dążenia do celu.
Wprowadzamy sztuczne i nienaturalne ceremonie, których celem jest pokazanie kto tu rządzi. Oczywiście takie pokazywanie do niczego nie prowadzi, dzieli zamiast łączyć i burzy zamiast budować.
Cechy dobrego przywódcy i lidera w organizacji
Najlepszą rzeczą, którą może zrobić świeżo upieczony szef, jest jasne zakomunikowanie swoich oczekiwań i wartości. Podstawą dobrego zarządzania jest komunikacja. Nie wolno zakładać, że ludzie wiedzą to, czego im wprost nie powiedziałeś. Zbierz swój zespół i opowiedz o tym czego oczekujesz oraz co jest dla Ciebie ważne.
Warto podkreślić, że jesteś otwarty na propozycje i sugestie zespołu. Przyjmij z pokorą oczekiwania swoich ludzi wobec Ciebie. Nie awansowałeś dlatego, że nie popełniałeś błędów oraz wszystko wiedziałeś najlepiej. W związku z tym miej świadomość, że Twoi ludzie często najlepiej będą wiedzieć co robić i jak rozwiązywać problemy. Twoim zadaniem jest dać im przestrzeń, aby mogli to robić. Innymi słowy ? nie przeszkadzaj im w pracy.