Bądź otwarty. Jeśli jesteśmy skoncentrowani tylko na tym, by przeforsować swój punkt widzenia, ignorujemy nawet najbardziej rozsądne argumenty i dowody, które przedstawia przeciwnik. Wszystko, co mówi druga osoba, traktujemy jako kontrargumenty, które musimy odeprzeć. Tymczasem ? jak przekonują Hugo Mercier i Dan Sperber ? jeśli obydwu stronom zależy na znalezieniu właściwej odpowiedzi, prawda zawsze wygra.
Miej nadzieję. W samym środku zaciętej kłótni trudno sobie wyobrazić, że wszystko dobrze się ułoży. Zachowanie nadziei może jednak w tym pomóc ? przekonuje Susan Krauss Whitbourne, psycholog z University of Massachusetts w Amherst. Jak pokazują badania dwotyczące konfliktów międzynarodowych, wiara liderów w to, że pokój jest możliwy, ułatwia osiągnięcie kompromisu, sprzyja chęci przebaczenia oraz zmniejsza chęć szukania odwetu.
Uśmiechaj się. Przyjęcie postawy obronnej może sprawić, że kłótnia wymknie się spod kontroli i wpadniemy w spiralę negatywnych emocji. Jednak może temu zapobiec szczery śmiech lub uśmiech, który rozładuje narastające napięcie.